Κεντρική εκδήλωση Αναιρέσεις 2018, πρώτη μέρα: 200 χρόνια Μαρξ. Μήπως είχε δίκιο;

1818-2018: 200 χρόνια Μαρξ. Μήπως είχε δίκιο;

Εναρκτήρια εκδήλωση στην Αθήνα της καμπάνιας «200 χρόνια Μαρξ» στο Φεστιβάλ Αναιρέσεις

Η εφημερίδα The New York Times στις 30 Απρίλη 2018 αναγγέλλει σε άρθρο της:

«Χρόνια πολλά Karl Marx. Είχες δίκιο!», τονίζοντας την αδιάπτωτη συνάφεια της μαρξιστικής θεωρίας προς τη νεοφιλελεύθερη εποχή μας.

Αυτή η «δικαίωση» που παρέχουν οι εκπρόσωποι του αστικού κόσμου, αποτελεί σίγουρα μια ομολογία αναγνώρισης του Μαρξ και του έργου του, ωστόσο, μήπως ταυτόχρονα αποτελεί και επιχείρηση απογύμνωσής του από την ουσία του;

Μπορεί λοιπόν, όταν πέθανε το 1883, να παρέστησαν στην κηδεία του μόλις 11 άτομα, όμως τους τελευταίους δυο αιώνες ο Καρλ Μαρξ αποτελεί έναν από τους πιο πολυσυζητημένους σύγχρονους στοχαστές. Με την σκέψη του ξεσήκωσε εκατομμύρια ανθρώπων και θεμελίωσε ρεύματα πολιτικής και επιστημονικής σκέψης. Το Κομμουνιστικό Μανιφέστο, η μπροσούρα που έγραψε μαζί με τον Φρίντριχ Ένγκελς το 1848, είναι το δεύτερο πιο πολυμεταφρασμένο βιβλίο στον κόσμο. Ενώ, ακόμα και οι άσπονδοι εχθροί του, αναφέρονται σε αυτόν και αναγκάζονται να τον παραδεχθούν, προσπαθώντας ταυτόχρονα να κρύψουν την επαναστατική ουσία της σκέψης του.

200 χρόνια μετά την γέννησή του, και 10 χρόνια μετά την μεγάλη ύφεση του 2008, η ανάλυση του Μαρξ για τον καπιταλισμό είναι ακόμα πιο επίκαιρη. Στη βάση της συνεχιζόμενης κρίσης του καπιταλιστικού συστήματος η καμπάνια «200 χρόνια Μαρξ» αναδεικνύει την επικαιρότητα του μαρξικού έργου, φωτίζοντας ταυτόχρονα την επαναστατική αντίληψή του για την επιδίωξη ενός κόσμου απελευθερωμένου από τα δεσμά της εκμετάλλευσης.

Μερικά ερωτήματα/θέσεις που τίθενται διεθνώς:

  • «Ναι στο Μαρξ της ‘’ανάλυσης’’ και της ‘’κριτικής’’ του καπιταλισμού, αλλά Όχι στο Μαρξ της επανάστασης και του κομμουνισμού»
  • «Ναι στο Μαρξ ως ‘’ανοιχτό εργοτάξιο ιδεών’’, όχι στο Μαρξισμό ως κλειστό σύστημα που μοιραία οδηγήθηκε σε αποτυχία»
  • «Ο καπιταλισμός – σε ένα κορυφαίο παίγνιο ιστορικής ειρωνείας- καταφέρνει να σώζεται ακριβώς χάρη στο μαρξισμό και τον κομμουνισμό, αφενός διότι η τελική κατάρρευση της ΕΣΣΔ πείθει ότι ο καπιταλισμός μπορεί μεν να μην είναι άγιος, αλλά δεν υπάρχει και κάτι καλύτερο, και αφετέρου, διότι είναι ακριβώς η Κίνα που κρίνει τη μακροημέρευση του καπιταλισμού»

Συνεπώς;

  • Ο μαρξισμός αποτέλεσε μια εγγενώς λαθεμένη ή/και αντιδραστική θεωρία για αυτό και οδηγήθηκε σε αποτυχία η απόπειρα δοκιμασίας του στην πολιτική πράξη, όπως λένε οι απολογητές του καπιταλισμού;
  • Μήπως να «κρατήσουμε» τον Μαρξ της ανάλυσης και να απορρίψουμε αυτόν της κοινωνικής και πολιτικής πρακτικής για την αλλαγή του κόσμου;
  • Ή μήπως ότι είχε να πει ο μαρξισμός το είπε, ενδεχομένως με σχετική πληρότητα, αλλά για μια άλλη εποχή, ενώ αντίθετα σήμερα είτε αποδεικνύεται εντελώς ανεπίκαιρος στο σύγχρονο καπιταλισμό στο πλαίσιο μιας «μεταβιομηχανικής κοινωνίας, όπου η ταξική διαίρεση δεν αποτελεί κεντρικό σημείο αναφοράς»;

Σας καλούμε να συζητήσουμε και να αναζητήσουμε μαζί τα ερωτήματα και τις απαντήσεις σε αυτό το νήμα! Τόσο μέσα από το θεωρητικό, όσο και μέσα από τον πολιτικό Μαρξ του 19ου αιώνα και του κινήματος της εποχής του, έως τον 21ο αιώνα της ολοκληρωτικής υπαγωγής των πάντων στο κεφάλαιο και την αναγκαιότητα ενός σύγχρονου κινήματος για την κομμουνιστική απελευθέρωση.

Σας περιμένουμε στην εναρκτήρια εκδήλωσή μας στο Φεστιβάλ.

Η συζήτηση θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 15 Ιουνίου, στον χώρο κεντρικών εκδηλώσεων-συζητήσεων του Φεστιβάλ, Γεωπονική σχολή-Αθήνα

Ώρα έναρξης: 19.30

Ομιλητές:

  • Θανάσης Γκιούρας, καθηγητής Πολιτικής Θεωρίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, μεταφραστής της νέας έκδοσης του «Κεφαλαίου» και άλλων μαρξικών έργων
  • Αλέξανδρος Χρύσης, καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, μέλος της συντακτικής ομάδας των Τετραδίων Μαρξισμού
  • Διονύσης Τζαρέλλας, Διδάκτωρ Πολιτικής Φιλοσοφίας, μέλος της συντακτικής ομάδας των Τετραδίων Μαρξισμού
  • Κώστας Δαμανάκης, μέλος της επιτροπής θεωρίας του ΚΣ της νεολαίας Κομμουνιστική Απελευθέρωση